Jongeren willen weten wat ze eten!

Redactie Yongsters ontdekken, samenleving, yongsters Leave a Comment

Lange tijd bestond het beeld dat jongeren menen dat melk uit de fabriek komt, paprika’s van de lopende band en zij geen enkele interesse hebben in wat er op hun bord ligt. Onterecht, want de kleine 200 food events van afgelopen jaar zijn juist bij deze groep razend populair. Maar ook (pop-up)restaurants die koken, met door supermarkten afgeschreven producten, worden massaal door jongeren bezocht. Mijn generatie is zich steeds meer bewust van wat ze eet en waar hun voedsel vandaan komt.

 

Hoeveel wasabi zit er in wasabi mayonaise?
Na de Tweede Wereldoorlog moest in korte tijd veel eten worden geproduceerd en lag de focus dan ook op het maken van grote hoeveelheden. Met de focus op kwantiteit werden productietechnieken steeds meer geïnnoveerd, wat leidde tot een anonimisering van de voedselketen. Meer en meer voedsel is niet meer herleidbaar tot de bron of wat het ooit was geweest of zegt te zijn. Hoeveel heeft paprikachips immers te maken met de naamgevende groente? Of hoeveel wasabi zit er in de producten van de Albert Heijn die deze naam dragen? (Antwoord: helemaal geen). Vanuit de behoefte naar efficiënte productie (veel en vooral spotgoedkoop) lukte het grote bedrijven een onevenredig aandeel in de voedselketen te bemachtigen.

Willen weten
Voedsel is één van de meest elementaire basisbehoeftes van de mensen. Dat we dan ook juist deze voorziening de afgelopen decennia hebben overgeleverd aan een marketingmaffia met mastertitels is daarom ook des te zorgwekkender. Maar gelukkig groeit juist onder jongeren de bewustwording. Steeds meer willen ze weten waar hun voedsel wordt geproduceerd en wat ermee wordt gedaan voor ze het eten.

Kromkommer
Aflopen vrijdag was ik op een ontbijtseminar over duurzaamheid in de voedselketen. De enorme hoeveelheid aan levensvatbare initiatieven rondom duurzame productie en logistiek van voedsel biedt hoop. De mindset van zowel ondernemers als de jonge consument verandert langzaam maar fundamenteel. Een mooi initiatief is Kromkommer, een social enterprise tegen voedselverspilling. Zij maken soepen van groenten die door de retail niet worden geaccepteerd, omdat ze niet aan de juiste maten voldoen. Kromkommer richtte een pop-up store t/m 31 oktober in de WAAR Winkel in de IJ-passage bij het CS.

Ook leuk om te lezen: Taste before you waste – Klein beetje bruin? Prima te eten hoor! 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *